Tuesday, August 15, 2006

Frågor om läsning

Här kommer mina svar påPlanströmsupprop om litteratursmak.

1. En bok som förändrat mitt liv

Jag tror inte någon bok förändrat mitt liv på något avgörande sätt, men några böcker som haft mycket stor betydelse för mig är Röda rummet av Strindberg, Om kärleken av Stendhal, Maximer och tankar av Chamfort och Så talade Zarathustra av Nietzsche.

2. En bok jag läser mer än en gång

Röda rummet läser jag om vart femte år. Sedan tål Brideshead Revisited av Evelyn Waugh och Den allvarsamma leken av Hjalmar Söderberg flera omläsningar.

3. En bok jag skulle vilja ha med på en öde ö

På spaning efter den tid som flytt av Marcel Proust. På en öde ö behöver man något som räcker länge och som hjälper en att drömma sig bort.

4. En bok som fick mig att skratta

Lögnaren av Stephen Fry. Brittisk överklasshumor.

5. En bok som fick mig att gråta

"Det är 1988 och har precis börjat snöa" av Sigge Eklund. En av de bästa och vackrast skrivna svenska samtidsromanerna. Jag har inte lätt för att lipa men här föll det tårar redan på sidan 16.

6. En bok jag önskar hade skrivits

Min egen.

7. En bok som inte borde skrivits

Bestiarium av Mare Kandre. Den sämsta soppan som någonsin skrivits på svenska. Full av historiska faktafel (som dagerrotyper av papper ochen generell okunskap om 1800-talets samhälle), anakronismer, ologiska skildringar av typen en fotogenlampa som i nästa ögonblick är en gaslampa och havsanemoner som lever i en sjö. Sedan är språket fullständigt kräkframkallande. Döm själva: "Hjärtat klämde som ett djupfryst litet äppelkart i bröstet på honom, det slog knappt ty kölden hade fått kroppsfunktionerna att nästan helt stanna av, så det var i grevens tid han slog upp ögonen och till slut också satte sig upp."

8. En bok jag just nu läser

Querelle av Jean Genet. Mord och matroser, blandat med en portion bögsex. Kan det bli bättre? Dessutom läser jag Drottning Loanas mystiska eld av Umberto Eco och Elva minuter av Paulo Coelho. Den sistnämnda på rekomendation av min pojkvän och en väninna. Jag hade allvarliga tvivel eftersom jag alltid betraktat det som under min värdighet att läsa dålig litteratur. Men den här boken tycker jag om, åtminstone är storyn intressant.

9. En bok jag tänkt läsa

Birgitta Stenbergs nya bok. Älskar den tanten! Mats Strandbergs också. Den verkar dålig men jag vill bedöma det själv.

10. Skicka vidare till fem andra bloggare!

Jag vet inte. De bloggare jag känner gör ju inget annat än mal på om vilka böcker de läser eller vill läsa. Men Johan Hilton har varit tyst på ett tag. Pojkfröken har visst slutat att blogga. Men de bögar som är kvar på nätet då.

5 Comments:

Blogger Herr Planström said...

Den allvarsamma leken. Den tål verkligen att läsas om.
Love you ;)

Tue Aug 15, 08:33:00 AM PDT

 
Blogger x1x1x2 said...

Jag glömde ju helt bort en bok som på sätt och vis förändrat mitt liv! Utan "Si le grain ne meurt" av André Gide hade jag förmodligen aldrig bloggat eller skrivit på det sätt jag gör. Det är den bästa själbiografiska romanen jag har läst. Och jag har läst många!

Wed Aug 16, 06:37:00 AM PDT

 
Blogger Eric Goesta Rosén said...

Paulo Coelho? Har bara hört ont om honom om än inte läst något. Funkar det verkligen?

Thu Aug 17, 04:17:00 AM PDT

 
Blogger x1x1x2 said...

Ja, tänk dig då mina förbehåll. Jag utvecklade dessutom en intensiv motvilja till Coelho efter att ha sett en intervju med honom. Han blev intervjuad i sitt hem om hur det känns att vara en av världens bäst säljande författare. Han satt på en grotesk soffa i 80-talsstil. Svart och guld. Är man författare och multimiljonär är det ens plikt att ha ett smakfull hem, eller åtminstone ett hem som inte ser ut att ha inretts åt en colombiansk knarklangare.

Men den boken jag läser har faktiskt visst läsvärde. Inte litterära, förvisso, men underhållsmässiga. Den handlar om en brasiliansk tjej som blir prostituerad i Schweiz, förälskar sig i en berömd konstnär och sedan hittar lyckan i sadomasochism.

Thu Aug 17, 07:04:00 AM PDT

 
Blogger m.k.b. said...

Har också alltid vägrat att ens ta i en bok av Coelho, men tyckte att boken "Veronica bestämmer sig för att dö" handlade om ett intressant ämne - en tjej som till synes har ett 'perfekt' liv men som bestämmer sig för att dö. (Har alltid undrat om man kan vilja dö när man är lycklig.) Men boken var gräslig. Grotesk. Finner inte ord för att beskriva hur banal och fattig den var. Blev då rekommenderad 'Elva minuter' av en vän och pappa. "Allt av Coelho är skit utom Elva minuter" sa de. Och visst, ämnet intresserar, men nej, den suger fortfarande. Slutet var förfärligt. Fattig obildad tjej blir intellektuell hora. Hon tjänar en massa pengar, får uppleva en massa spännande och träffar en intressant karl. The end. Språket är pinsamt. Den boken är så dum att jag blir upprörd bara jag tänker på att jag har lagt ner några timmar på att läsa den.

Skriv vad du tycker när du har läst klart den.

Wed Aug 23, 05:57:00 AM PDT

 

Post a Comment

<< Home