Tuesday, July 25, 2006

Perreo, baby, perreo!

Det går trender i killar precis som i allt annat. Förra året var det nördar och fula killar som var inne, men just nu ser jag överallt tecken på att det är latinokillar som är hetaste trenden. Kanske är det bara sommarvädret i kombination med hedonistisk reggaeton, men den coolaste bögen idag är en papi chulo. När jag hade ett gardenparty nyligen var det mitt tema och jag klädde mig därefter med tight linne och tunn latinoskjorta. Rosenkransen hittade jag dessvärre inte, men det var en tänkt accessoar.

adelante

" align="bottom" />


Månadens papi i en tidskrift för latinobögar

När René Vazques Días i sitt sommarprogram berättade om sin morbror Juan Díaz, aka Johnny Day, beskrev han prototypen för en papi. Cool, vild och skamlös. Johnny var killen som förförde kvarterets alla killar, stal från dem och levde för att dansa. I fängelset, där han sonade sina brott och småskojerier, träffade han sin stora kärlek – En man med stora tatueringar och sorgsna ögon. På 80-talet, när Castro i ett försök befria landet från kontrarevolutionära element tömde fängelserna och skeppade såväl brottslingar som dissidenter till Miami, visade Johnny sin patriotiska sida när han inte ville lämna Kuba: "Jag är tjuv och bög, men framförallt Kuban" sa han. Men han åkte till slut ändå, i hopp om att kunna gifta sig med sin tatuerade kille. En papi är i sin extrema heteronormativitet – macho, katolsk och traditionellt romantisk – ovanligt queer.

För mig är det förstås lätt att följa just detta mode, men såvida du inte är en allt för blek svenne kan du också haka på trenden. Sola ordentligt så du blir brun, på med linne, eller uppknäppt skjorta, eller bar bringa. Vira ett radband med hängande kors runt handleden samt håll ständigt en joint mellan fingrarna och om du är riktigt ambitiös kan du fixa några gängtatueingar och/eller en pitbullterrier. Lägg dig sedan bland barnfamiljerna på stranden eller i parken och hångla med din kille (Absolut inga blondiner eller blekfisar, såå ute!). Därefter caliente dans på klubben. ¡Muèvelo papi!

15 Comments:

Blogger Eric Goesta Rosén said...

Vadå blekfisar ute? Är min brittbleka uppsyn helt körd nu? Fan.

Förresten vill jag ha fler JBP-tips i EDT-universum. Det börjar bli hög tid att konsumera.

Tue Jul 25, 10:09:00 AM PDT

 
Blogger x1x1x2 said...

Ja, jag är ledsen...Poppojkar och Pete Doherty-look-a-likes är SÅ utslitet. Men det var för fan dags, de har ju dominerat hur länge som helst känns det som. 30+are kan fortfarande komma undan med preppystilen, pastell, Great Gatsby, och hela den där retrogojan.

Hm...Dofter...Jag tror du behöver något dyrt och kvalitativt. Eau de parfum! Franskt och klassiskt. Boucheron, Bvlgari eller Cartier. Juvelfirmorna står för både elegans och excesser.

Eller varför inte några bortglömda klassiker som Paco Rabanne, Givenchy, Lalique. Och inte minst Pour monsieur av Chanel, som inte bara doftar sofistikerat: den har en underbart vacker flaska också.

Du måste naturligtvis prova dem på din hud innan du väljer en. Men med vilken som helst av dessa dofter kommer du att dofta unikt och elegant. Även om du kanske till en början kommer tycka att de doftar lite konstigt. Klassiska parfymer är inte insmickrande.

Nya dofter däremot är vulgära just nu, för vem som helst går omkring och stinker D&G, Armani eller Ralph Lauren. De är överexponerade och det finns inget otäckare än att gå ut och höra "Är det Boss?", "Är det Dior?". När kreti och pleti kan känna igen din parfym har du fel på dig.

Tue Jul 25, 12:29:00 PM PDT

 
Blogger Tor Billgren said...

Usch, Folkets Park var fullt av sånt där drägg idag under reggaefestivalen. Alla sorter, med den gemensam nämnaren trash. Hade jag lagt mig i där och hånglat mer Erik hade det blivit pitbullmassaker.

Tue Jul 25, 01:27:00 PM PDT

 
Blogger x1x1x2 said...

Men du är ingen latinsk papi. Och varför skulle du hångla bland flummiga lodisar på en reggaekonsert?
Parken sa jag! Stranden! Det har iallafall jag gjort och det var mysigt.

Tue Jul 25, 02:40:00 PM PDT

 
Blogger Tor Billgren said...

Jag ville bara omdefiniera det abstrakta begreppet trash.

Tue Jul 25, 10:49:00 PM PDT

 
Blogger Herr Planström said...

Som om! Latinoboysen var väl inne förra sommaren. Men de kommer alltid vara heta i mina ögon.

Gucci pour homme, den luktar luxus, och gott.

Wed Jul 26, 01:24:00 AM PDT

 
Blogger x1x1x2 said...

Sorry Planström, jag måste säga emot dig skarpt.

Latinos var inte alls inne förra sommaren, då var det fula killar och tennistyper. Ralph Lauren, Lacoste och allt det där. Att du kanske raggade på blattar då är en helt annan sak.

Och nej, Gucci är inte rätt! För bögigt och ordinärt för Goesta. I år ska man satsa på dofter som ingen annan har. Från anrika franska modehus på dekis som Balmain, Lanvin, Courréges, Ungaro etc.

Wed Jul 26, 02:01:00 AM PDT

 
Blogger Herr Planström said...

Jag måste vara i otakt. Eller leva i en annan tidszon.

Wed Jul 26, 09:54:00 AM PDT

 
Blogger ADMINMAN said...

Det finns bara två dofter för mig.....På mig, den helt mystiska, syntetiska, obenämnbara och antagligen helt konceptuella "N71" från Rei Kawakubos lilla apotekarskåp på Comme des Garcons. När denna doften landar på min hud så kan ni glömma Axe-effekten...hehe

Den andra doften är Cipresso från Aqua di Parma, och den sitter på min man...och då blir jag såå blid. Jag antar när latinovågen har vällt över oss denna sommaren så är det väl dags för den tyska högadeln, med läder i källaren, brevid flaskorna med sekt....och en och annan kostym från Brioni...

Gucci, Dior, Lagerfeld och annat loppislyx får glatt sälla sig till fettkokarna. Sist jag kollade så fanns faktiskt Armani CODE på vår lokala Karstadt här i Berlin.....hemska tanke...kanske vi skall kalla gubben för "Salvation Armani" istället.

Wed Jul 26, 01:15:00 PM PDT

 
Blogger x1x1x2 said...

Alldeles rätt, darling. De två parfymerna är helt rätt. N71 är förstås en eau de parfum och ingen toalett, ifall någon undrade.

Wed Jul 26, 02:07:00 PM PDT

 
Blogger x1x1x2 said...

Fast jag har en reservation: Armanis första doft för herrar är bra, diskret och elegant. Den har funnits i många år och används knappt av någon nuförtiden. Den är underbar på min kille som deo. Matchar hans egna arom perfekt. Men jag avråder honom från edt:n.

Wed Jul 26, 02:22:00 PM PDT

 
Blogger Eric Goesta Rosén said...

Tack för uttömmande och alldeles utmärkta tips. Min enda reservation är den att du ger mig för mycket att välja på. (Men pour monsieur blir den jag kikar först på.)

Det här är varför jag högaktar dig: "När kreti och pleti kan känna igen din parfym har du fel på dig."

Jag borde anställa dig som lifecoach.

Wed Jul 26, 03:12:00 PM PDT

 
Blogger x1x1x2 said...

Haha...Ja, jag väntar på anställningskontraktet ;-)

Ok, prova i denna ordningen:
1. Chanel
2. Boucheron
3. Rabanne
4. Ungaro

De andra ifall du skulle stöta på dem. Kanske att du hittar dem på NK, de är väl ganska välsorterade? Eller något äldre parfymeri som inte rear ut sitt sortiment efter varje säsong.

Thu Jul 27, 08:13:00 AM PDT

 
Blogger m.k.b. said...

Papi chulo är inne, jösses. Betyder det att vi mamacitas automatiskt får rida på vågen också?

Sun Jul 30, 12:17:00 PM PDT

 
Blogger x1x1x2 said...

Nej, det är bara latinobögar som är heta för tillfället. Sorry...

Wed Aug 09, 12:34:00 AM PDT

 

Post a Comment

<< Home