Barateiro på Peep
En flygmaskin landar på det splitternya flygfältet i öknen där den nya civilisationen byggs upp i rekordfart. Vägar, pipelines, radiostationer. Bostadsområden anläggs, fabriksskorstenar reser sig mot skyn. Byggnaderna är vita, arbetarna svarta.
Pedro Barateiros film Travelogue är ihopklippt av portugisiska propagandafilmer från slutet av 50-talet som hyllar Salazardiktaturens framsteg i kolonierna Mocanbique och Angola. Tankarna går omedelbart till datorspel som Sim City och Civilization, som går ut på att bygga upp samhällen i ”ödeland”. Det slår mig plötsligt att de våldsamma kampsports- och skjut-så-många-snutar-du kan-spelen inte är någonting i jämförelse med dessa. Tänk att skapa ett datorspel som går ut på att framkalla samma spännande kittling som Leopold II av Belgien kände när han stod lutad över Kongokartan...
Filmen är ljudlös – originalfilmernas triumfatoriska prat och pampiga marschmusik är borttaget. Men ett annat ljud väver sig in i filmen: vinandet från gallerilokalens ventilationssystem. Ljudet skapar det exakt rätta suget och gör stämningen spöklik och somnambul. Filmen ingår i Pedro Barateiros examensutställning från Konsthögskolan, och visas på Peep på Disponentgatan i Malmö fram till på söndag.
(Publicerad i Sydsvenskan den 22 november 2006)
2 Comments:
Nu har jag också sett Barateiros utställning. Tyckte också om den. Men när jag gick därifrån undrade jag om den skulle ha lämnat lika starkt uttryck om han var mindre snygg och mindre charmig... Den puddingen kommer att gå långt, haha...
Thu Nov 23, 01:10:00 PM PST
Känns som Dubai.....som känns som SimCity...som är roligt att spela...men kanske inte roligt att bo i....men eftersom gränserna mellan verklighet och hyperverklighet nästan är utsuddade nu så kanske Dubai, Shanghai och andra ställen i den "nya" världen verkligen är reflektionen av spegeln som inte berättar någonting annat än att vi håller på att bli "...we are the robots...."
Fri Nov 24, 04:50:00 PM PST
Post a Comment
<< Home