Thursday, September 07, 2006

Malm2, preview

hans

Detalj av Visited/Unvisited (2006) av Hans Egede Scherer.

Idag har jag varit på Malmö konsthall och tittat på utställningen Malm2 som öppnar imorgon. Som en del av er kanske vet är det en samlingsutställning med unga konstnärer på gång i Öresundsregionen.

Det var förstås en smula spretigt, som sådana utställningar alltid är, men mindre än vad jag väntat mig. En del var bara blaha, i synnerhet bland de danska konstnärernas verk. Flera tråkiga skulpturer. Men några var riktigt bra, som danska Tina Schertsbergs videoverk. I ett av dem tvingas betraktaren in i rollen som date rapist (alltså den vanligaste formen av våldtäktsman) till ett kusligt vackert soundtrack. För att prata konstvetartugg: Hon utmanar gränserna mellan betraktare/aktör och mellan romantik och sexuellt våld.

tina

Videostill ur Venus födelse 04 (2004) av Tina Schertzberg.

Lokale konstnären David Krantz hade gjort en 3D-animation som var väldigt underhållande, även om jag är lite trött på konstnärer som gör en massa kuliga filmgrejer som vilket litet skitfilmbolag som helst kan göra bättre. What's the point liksom.

Medan vi stod där och pratade med Konsthallens Lena Leeb-Lundberg om allt arbete Krantz lagt ner på trämålningen av lådan han visade animationen i gled Pontus Kyander in. "Här var det idel bekanta ansikten", sa han och försvann lika fort som han dök upp. Men senare satt han på SMAK och underhöll några unga damer med, att döma av hans gapflabb, skämtsamma historier.

En av mina favoriter av konstnärerna blev Hans Egede Scherer. Han går andra året på Konsthögskolan och har ritat av fotografier på släktingar på bitar av gamla skumgummimadrasser (Se bild ovan). Jag sa det inte till honom, men det var lite freakshow... Som studiebesök i Samhall och OBS-klasser någonstans kring 1977. Men jag tror att han överdrev lite i teckningen, för hur ärftligt kan vattenskalle och Downs vara egentligen? Anyhoo, det var fascinerande att titta på och Hans E. S. Har redan lärt sig att prata för sin konst.

Efter visningen åt jag och Sofia L lunch med den ytterst charmerande Måns Holst-Ekström, som skrivit katalogen till utställningen. Vi på Artinstorage minns honom för vissa homoreotiska romanfragment, men de var jag för finkänslig för att nämna. Ändå pratade vi om Pasolini och de Sade. Nåväl, imorgon är det vernissage. Party, med andra ord.

1 Comments:

Blogger Herr Planström said...

Jag har precis lärt känna Måns Holst-Ekström, han verkar vara en charmant homoerotiker. Som gillar min delar av konst.

Sun Sep 10, 01:59:00 AM PDT

 

Post a Comment

<< Home