Saturday, September 02, 2006

Lördagskväll i Malmö.

Nu kan jag blogga med gott samvete. Jag är nämligen spik nykter! Fråga mig inte varför, har druckit en massa vin ikväll, men uppenbarligen inte tillräckligt.

Kvällen började bra. Pratade i telefon med min älskling för första gången sedan han reste bort. Saknar honom till döds! Därefter sammanstrålade jag med en dyngsur Erik (det ösregnade nämligen) över lite årgångsRiesling och ost. Vi gick sedan till Tempo för att träffa Carl R-B, men han avbokade i sista stund. En finländsk tjej jag är flyktigt bekant med gav mig komplimanger för tröjan som hon trodde var Marimekko. Det är den inte, men jag köpte den på Stockmanns i Helsingfors så det blev en lustig poäng av det ändå.

Kvällen kunde ha slutat där eftersom jag var inställd på att lägga mig tidigt. Men icke. Konsttjejgänget dök upp och efter någon drink gick vi till Inkonst. Det var fest för jag minns inte vad, men vi slapp stå i kö och betala iallafall. Sjukt mycket folk. På ett av dansgolven spelades tangodub och några par visade att de minsann hängt på Tangopalatset hela året. De andra dansgolven körde sån där klubbmusik som är definitionen av god smak. Jag brukar bli lyrisk över det eftersom jag hatar klubbar med kass musik, trots att jag inte förstår mig på musik. Fast god smak är god smak oavsett. Men trängseln och hysterin var faktiskt otäck. Fattar inte att någon kan betala för att få en armbåge i nyllet och bli stampad på tån ett tjugotal gånger.

En hel timme innan stängningsdags sa jag och Marika farväl till vännerna och jag skulle ljuga om jag sa att jag inte kände mig nöjd över att gå hem tidigt och nyktert. Party-Joakim är vuxen nu. Adjö hedonism, nu är det värdighet och förnuft som gäller.

Men på fredag, då blir det andra bullar... Då ska vi pimpla champagne på konsthallen och jag tänker bli plakat! Eller så ska jag vara seriös och värdig, vi får se.

3 Comments:

Blogger Tor Billgren said...

Jag älskade det där vinet. Men vi har en flaska till. Det fanns en fantastisk friskhet bakom den stinna petroleumväggen. Först kommer det lite äpplemust. Sen kommer det rå potatis, fast på ett positivt sätt.

Sun Sep 03, 02:28:00 AM PDT

 
Blogger Eric Goesta Rosén said...

När man efter massa vin påstår sig vara "spik nykter" brukar man väldigt sällan vara annat än just motsatsen. Men det här känns väldigt sobert.
Det värdiga drickandet har jag dock alltid haft svårt att se tjusningen i. Snyggt ska man dricka men inte nödvändigtvis värdigt.

Sun Sep 03, 03:18:00 AM PDT

 
Blogger x1x1x2 said...

Nåja, inte spik nykter kanske, men nästan. Typ salongsberusad.

Ja, verkligen en friskhet, men det var lite kroppslöst tyckte jag.

Sun Sep 03, 03:30:00 AM PDT

 

Post a Comment

<< Home