Sunday, June 18, 2006

Basel veckan

Just landat i Berlin, från förra veckans "centre of the universe" - om man håller på med konst, that's it. Jag menar förstås ArtBasel 2006, där alla (som e nåt inom konst, menar några) var närvarande. Jag och min kollega hade fått inbjudningar till den första visningen kl11.00 och blev erbjudna CHF 1000.00 utanför entrén av nån sliskig Ukrainsk advokat för vår biljett. Aldrig i livet, svarade vi: ...nu när man kan vara "starfucker" på riktigt. Och mycket väl: där defillerade Mick Jagger, Paul Allen (microsoft), Katie Holmes, Miucca Prada, söta paret: the Barkers, (en gammal, men vacker Sophia Loren, Dame Judy Dench, John Baldessari, Joseph Kosuth och Leonard Lauder förbi.....just like that.

I rasande fart förstås, då syftet var att spendera så mycket pengar på 20 minuter som fysiskt var möjligt. Under dessa skälvande minuter så uppgår försäljningen till typ halva Islands bruttonationalprodukt fick jag höra i vimlet, fast det är knappast förvånande när någon som t ex ungtuppen Helly Nahmad (26år, och singel) från London sålde 4 Picassos, 1 Modigliani och en Van Gogh för den runda summan av en halv Miljard svenska kronor...! Själv blev jag vittne till försäljningen av Pace Wildensteins stora måleri av De Kooning för SEK 120.000.000.00.....ooops! Sen flög kunden vidare med sin netjet till rivieran....hoppsan.

Ett ettrigt och illvilligt skvaller var att Elton Johns tupé hade rasat av i köphysterin framför en av Takashi Murakamis målningar, men av honom såg jag intet. Däremot andra B och C-kändisar, naturligtvis inte ute med stora plånboken, snarare som jag - bara utfyllnad!

En av de första konstmupparna som jag möter är lilla sparven Javier Perez, från Berlin (en liten äcklig pretto-konsthandlare från USA med en pojkvän som är något större, som brukar jaga i flock på gayromeo.com i Tyskland under det fjantiga namet Prezeo eller nåt sånt - låter som Prozac, (jaja, så fick jag det sagt - nu när Joakim har slutat vara personlig på bloggen). Perez har vart på mig i flera omgångar och kommit med snuskiga förslag och sen när man möter honom "for real" så beter han sig som en liten porslinsdocka.....hmmm...tänker osökt på "the evil doll", eller var den där b-skräckisen hette.

Snabbt förbi svensk-kolonin med en sovande gallerist hos brändström & stene, antagligen för att dem hade så tråkigt därinne, men jag skulle aldrig köpa en pryl från någon som såg ut som han var på väg att ge sina kunder en smäll på käften vilken sekund som helst, speciellt så när dem bara ville gosa med hans mjukisleksaker i form av amerikanska polisbilar....fyyyy för sånt ohövligt beteende!

Nog med illvilligt skvaller - På ArtBasel har man ju också möjlighet att se världens största ansamling av konst, lustigt nog. Mina klara favoriter inom det tidiga avant gardet från 1910-1930 fanns väl representerade, med utsökta verk av både Duchamp, Maholy-Nagy, Popova och Man Ray. Över 30 målningar av Picasso hade hittat till mässan och även opublicerat material av Yves Klein (vilket är mycket ovanligt) fanns uppe. Speciellt kan nämnas den enormt stora Klein-blåa (what else) målningen "Antropmorphic" hos Galerie Gmurzynska från Köln, som också bjöd på en aldrig tidigare visad Picasso. Båda såldes till en anonym köpare inom 10 minuter.














Min favorit (man måste ju ha en mäss-favorit) var dock nutida konstnären Evan Penny, som ställde ut med Sperone Westwater och fullkomligt drog mattan under fötterna på mig. Han arbetar med "extrem-realism" inom porträttkonst, fast på en aldrig tidigare utfört sätt, då porträtten är deformerade (ungefär på samma sätt som man ser sig själv i en skämtspegel) fast på riktigt. Det är en kuslig upplevelse att ha ett fysiskt objekt framför sig, men ändå inte möjligheten att fixera sin blick på det. Evan Penny verkar har lyckats med konststycket att störa det mest basala vi använder som betraktare av konst - våra ögon. Jag såg George Michaels pojkvän David Goss skynda förbi och köpa ett av porträtten för den runda summan av USD 100.000, tydligen billigt för en debutant på mässan, som någon sade.

Tyvärr kan jag inte skriva mer just nu om allt konst-hoopla. Skall vidare till London imorgon och sitta på Sotheby's Impressionist and Modern Art auktion - där finns en viss målning av Modigliani som jag länge har haft ett öga till och som jag är nyfiken på vem som köper i morgon kväll.

3 Comments:

Blogger Tor Billgren said...

Tack för en mycket animerad redogörelse. "Vaffan", tänkte jag först när jag såg bilderna, "Southern Comfort har ingen aning om hur man hanterar bilder i datorn. Nu har han förminskat bredden och ökat höjden..." Skulpturerna är helt enastående! Måste genast göra något om dem själv.

PS: Köpte inte Elton John nytt hår för hundratusentals pund för några år sedan? Måste man ha toupé då?

Mon Jun 19, 11:38:00 PM PDT

 
Blogger Tor Billgren said...

Skrev om 'et här:

The Jet Set Junta

Tue Jun 20, 12:39:00 AM PDT

 
Blogger ADMINMAN said...

Elton John var tydligen ett falskt rykte, som så många andra på dessa hypade mässor...tror inte ens att han var där...Däremot så gjordes affären med Gustav Klimts rekordtavla upp på just Basel...över en Miljard kronor för tavlan som nazisterna snodde...helt sanslöst...

Fri Jun 23, 11:23:00 AM PDT

 

Post a Comment

<< Home