Saturday, June 24, 2006

Auktionsveckan och miljardströssel

Vem sa nåt om dåliga tider? Låt er ej luras av skrämseltaktik i detta valår - här finns gott om fläsk! Det bästa sättet att se hur världen mår är att noggrant följa konstauktionerna. Senaste veckan i London gav inte bara indikationer på att världen mår utmärkt ekonomiskt, men också en indikation att högkonjukturen denna gången inte är byggd på varesig Japan bubbla eller dot.com monopol pengar. Det som sker idag är att kapitalet har diversifierat sig till Kina, Indien, Sydamerika och Ryssland. Toppen på högkonjukturens isberg (eller olje/gas berg kanske) brukar alltid spegla sig i extravaganta inköp av konst. Till skillnad från 80-talet och japanernas urskillningslösa uppköp på lånade pengar, så köper samlare och hedgefonder idag med hjälp av initierade och kvalitetsmedvetna konsulter och framför allt med "riktiga" pengar.

Internet och informationsåldern har gjort att man som samlare snabbt och effektivt kan bilda sig en uppfattning och prisbild av en konstnärs verk. Nu senast så har gamla Brittiska op-konstnärinnan Bridget Riley sålts för rekordpris (15Miljoner SEK) vilket har öppnat ytterligare en pandoras box, då verk av henne finns i överflöd i galleristernas lager. Men det är inte så lätt som det låter.
Med tillförseln av kunskap, blandat med för mycket pengar, kommer också även djungelns lag att gälla inom konstvärlden, vilket senaste veckans auktioner visade. Dåliga Picassos eller halvdana Viera da Silva dumpades skoningslöst och falerade att finna nya köpare. Där finner man den stora skillnaden från tidigare - att kvalitet gör sig gällande, även då ekonomin inom konstvärlden ser överhettad ut. Detta fenomen har aldrig tidigare setts, så numera är vi ute på o-chartrat territorium. Framtiden får visa vad som som skett.

Nedan ett axplock från Sotheby's Impressionist och Moderna konstauktioner. Som tidigare nämnt så var jag väldigt nyfiken på Modiglianis porträtt av älskarinnan Jeanne Hébuterne, vilket såldes till en Rysk samlare efter hård budgivning.

Amedeo Modigliani
“Jeanne Hébuterne (Au Chapeau)”
Oil on Canvas
1918
Såld för motsvarande SEK 220,000,000.-
















Damien Hirst
“(AAAAAA)”
Mixed Media
1992
Såld för motsvarande
SEK 3,500,000.-









David Hockney
“The Splash”
Oil on Canvas
1966
Såld för motsvarande

SEK 39,530,000.-












Gerhard Richter
”Tante Marianne”
Oil on Canvas
1965
Såld för motsvarande

SEK 28,600,000.-











Avslutningsvis så kan nämnas att Mona Lisa har fått konkurrens, i form av Adele Bloch-Bauer, kvinnan som avbildades av Gustav Klimt och har blivit synonym med 1900-talets tidiga moderna konst. Målningen stals av Nazisterna medan familjen som ägde dem lyckades fly från koncentrationslägret till USA. Sedan hängde måleriet på museum i Österrike i många år, då staten deklarerat att man inte ämnade att returnera stulna tavlor till individuella ägare. Detta fick dock ett snöpligt slut för museet och Österrikiska staten någon gång under slutet av 90-talet, då ovan nämnda målning och några andra av Klimt lånades ut till USA för utställning. Där stoppades målningarna och har sedan befunnit sig i limbo fram till april i år, då arvingarna till den ursprunglige ägaren fick rätt i USAs högsta domstol. Strax därefter såldes Adele Bloch-Bauer till kosmetikamiljardären Leonard Lauder för "all time high-rekordet", 1 Miljard SEK.
Målningen kommer att visas på Lauders privata museum Neue Galerie, mittemot Metropolitan Museum på 5th Avenue i New York. Go and see....!

0 Comments:

Post a Comment

<< Home