Saturday, March 25, 2006

Hemma igen!

Hemma igen! Naturligtvis undrar alla: vad har hänt? Jo, jag och Johan har gjort slut, det var helt ömsesidigt och vi skiljs åt som goda vänner. Det känns jättebra faktiskt. Vi har under en längre tid försökt få det att funka, men det gick inte. Vi gjorde bara varandra olyckliga. Man ska veta när det är dags att kasta in handuken. Men en sak bör understrykas: Johan är inte bara ännu ett namn i katalogarian.

Anyhoo, mitt besök i Stockholm blev väldigt lyckat. Jag hade inte tråkigt en sekund. Umgicks med min familj och spelade Sims med min lillasyster. Jag skapade ett bögpar som bodde i ett egendesignat minimalistiskt och elegant hus med ateljé där de ägnade den mesta av sin tid åt att måla tavlor och spela piano, främst stycken ur Bachs Wolltempererte Klavier men även en del Beethoven.

En kväll gick jag på releasefest för en lustig fackbok med titeln Pinochioeffekten – den handlade om manipulationer – tillsammans med den betagande Jonas Brun. Jag kan säga så mycket som att han återuppväckte min passion för litteraturen. Dessutom gav han mig en förtjusande bok av Herman Bang, en författare som jag konstigt nog inte läst tidigare, förutom några kortare stycken. I Bang har jag hittat en, om inte själsfrände, så åtminstone olycksbror.

I fredags gick jag på Moderna-utställningen med Björn af K, kärleksfullt kallad Kleenis, och återsåg flera av mina favoritverk från det senaste året och flera nya spännande saker som Felix Gmelins videoinstallation med en undervisningsfilm från 70-talet där några blinda figurer fingrar på två vackra ungdomars könsorgan.

Därefter några glas vin på Riche där prinsen, Carl Philip, spred glans över kvällen och etablissemanget. Vi fortsatte till Karin Olsson och André som bjöd på en ljuvligt pepprig vegetarisk lasagne, avrundade med tiramisú och en förträfflig espresso med avec (calvados). Karin tog fram ett fotoalbum från tiden i Lund och det var väldigt underhållande att se bilderna från diverse av våra fester, som den skandalomsusade Jubileumsfesten i somras. Den kvällen gick jag klädd som en giggolo från franska Rivieran med kritstrecksrandig kavaj och sidenscarf. Mycket stilig om jag får säga det själv, bildbevis kommer så småningom. Mindre smickrande ögonblick som när jag ligger aspackad under ett bord med Rakel finns också förevigade.

Det bästa med mitt besök var nog ändå att jag fick tillfälle att vårda vänskapen med Björn. Det har varit så mycket i våra liv på sistone och vi har inte haft så mycket kontakt som förr. Efter middagen hos Karin åkte vi hem till hans lilla bohemiska lya på söder, pratade till gryningen och sov i loftsängen. Loftsäng! Det var så där mysigt som när man var tonåring och sov över hos polare som fortfarande bodde hemma.

Nu har jag nästan precis anlänt till Malmö och ska just ut för att ta drink på Bagatelle med Julia Svensson. Ciao!

1 Comments:

Blogger x1x1x2 said...

Facit från kvällen: Jättetrevlig kväll! Jag hatar ordet "trevlig" men använder det i var och varannan mening. det är det enda som hindrar mig från att ta till överord eller anakronismer. Min 50-talsflirt. Hursomhelst, jag satt på Bagatelle med Julia, vi drack chardonnay från USA resp Sydafrika och kämpade för att överrösta dj:n.

På vägen därifrån gick vi förbi ett nytt ställe med putslustigt namn bara ett kvarter från där jag bor. Man hinner knappt blinka innan en ny bar eller ett nytt kafé öppnar i malmö. Just den här kvällen var det releasefest för lokala tidskriften OBLOG, en konstig liten sak som drivs av en vän/fylleflirt/fotografmedarbetare. Han var lika bohemiskt sexig och charmig som vanligt, nån människa körde blodigelrutinen på Julia (hon är visst känd eller nåt) och jag fick värsta chocken av att se en faster i tidskriften. "Sångfågeln från Bolivia". Hon är släktens svarta får som ingen vill kännas vid. Extremt talangfull, men... Crazy. Till hennes försonande drag hör att hon blev flata i 50-årsåldern. Det kanske är talande att släkten betraktar det som en av hennes kvaliteter. Sådan är vår snobbism, exotisk erotik är spännande, men vulgaritet skrämmande.

Sat Mar 25, 05:49:00 PM PST

 

Post a Comment

<< Home