Friday, March 17, 2006

artinstorage

Min dag hittills:

1. Gick upp tidigt och förberedde mig för dagens tentaskrivande.

2. Åt lätt lunch.

3. Läste en tråkig marxistisk analys av reklambilder och en underhållande antologi om konstutställningar.

4. Klättrade på diverse saker för att på nära håll titta på en datering på en målning av Gerard van Honthorst (1590-1656). Han åkte till Rom och studerade Caravaggios teknik. De flesta av hans arbeten i Caravaggios stil, som finns på Hermitaget och Rijksmuseum, är väldigt holländskt fula. Antingen fiolspelande 30-plusare i mustasch eller feta fruntimmer. Men den som hänger i Lund och som jag är smått besatt av är typiskt caravaggiskt pedoerotisk. En vacker lutspelande androgyn pojke med plutande blodröda läppar, en efeb vars skjorta förföriskt halkat ner från axeln. Skänker ny innebörd till uttrycket "spela på sin luta".

honthorst



5. Fick karriärstips. Jag har beslutat att lämna journalistiken för en bättre tillvaro. Från och med nu viger jag mitt liv åt konsten. Eh, konstbranschen alltså.

PS: Jag har återfått fokus.

1 Comments:

Blogger x1x1x2 said...

Bilden visar alltså en annan målning än den jag talar om. Det här är en variant på Bacchus, men med med en skabbig böghora från Amsterdam. Gissar jag.

Fri Mar 17, 03:44:00 PM PST

 

Post a Comment

<< Home