Wednesday, January 25, 2006

Veckans vernissage


Pga datorproblem bloggar jag lite sent från helgens vernissager. På fredagen trotsade Art In Storage snöstormen och for till Jon Kvies vernissage på Elastic. Bara veckan innan hade vi varit på Nils Staerk i Köpenhamn som också representerar Kvie och där fick vi veta att hjälmskulpturen i brons som visas på Elastik kostar 9000 euro. Den är för all del fin men jag blev ändå en smula förvånad över det häftiga priset. Samtidigt har jag på annat håll hittat en skulptur av Kvie som kanske inte är lika estetisk till formen och exklusiv i materialet, men som är extremt överkomlig i sammanhanget. Jag funderar något spekulativt på att slå till. Jag behöver ändå dra in på vinkonsumtionen.

Därefter besökte vi Petter Petterssons installation på Skånes konstförening. En lång ihopknycklad röd matta som löpte genom lokalerna. Suck, vi diskuterade saken till leda hela helgen. Jag och Johan menar nämligen att installationen är ofärdig och saknade något. Vi kom på flera konkreta förbättringar och det är ett dåligt tecken. Tor höll förstås inte med. Han tycker om nästan allt, en optimism som ibland är avundsvärd. Bilden ovan är f ö tagen av Johan Lundh, min andra hälft. Han gillar att ta kameobilder och skymtar som en reflektion på skärmen. Syns vid rejäl förstoring.

1 Comments:

Blogger Johan Lundh said...

Johan Lundh said...
Jag ska lovar att jag inte älta det mer, men Petter Petterssons röda matta var inte särskilt lyckad. Däremot har jag börjat försonas med Jon Kvies astrologiska installation. Tack vare Tor, måste jag tillägga. Men han tillhör knappast någon av mina favoritkonstnärer. Själv är jag just nu stum av beundran inför det danska stjärnskottet Jesper Just, som just nu visas på Moderna Museet, här i Stockholm.

Ja, jag är tillbaka i huvudstaden igen. Det kändes ganska bittert att behöva lämna min bättre hälft i Skåne, men jag hade inget val.

Veckans näst bittraste ögonblick är annars att allas vår favvofjolla Austin Scarlett röstats ut ur Project Runway...

Wed Jan 25, 07:41:00 AM PST

 

Post a Comment

<< Home