Monday, January 16, 2006

Edvard ’Doghnut’...

Edvard Munch, 1903
"Summer Day"
Oil on canvas
90 x 195 cm
Courtesy: Sotheby's




Så dök den upp till sist, Edvard Munchs ”Sommardag”, 1903. En frisk fläkt i bred penselföring med närmast pastell-tunn olja, utförd i konstnärens säregna färgsättning. Tavlan (som är stor) beställdes ursprungligen till barnens rum hos den tyske ögonläkaren Max Linde som också var Munchs stora mentor under hans tid i Tyskland. Så stor sponsor att han gav ut en bok om konstnären året efter nämnda målning var klar, vilken i sin tur inspirerade konstnärerna Kirchner, Schmidt-Rotluff, Pechstein och gänget att upptäcka det primitiva och psykotiska i måleriet som sedan blev till den tyska expressionismen.

Det märkliga med detta verk är att det skiner av optimism och glädje vilket var mycket ovanligt för Munchs konst under denna period. Faktum är att de enda ”glada” målningar som Munch målade under det tidiga 1900-talet, var just hos sin mentor Linde i Tyskland. Ännu märkligare är att målningen tillhört Hermann Göring, som räddade den ur det Tyska Nationalgalleriet 1937, då den blivit stämplad som ”Entartete Künst” (Degenererad konst) och egentligen skulle brännas på bål. Tydligen så fanns där en klang hos Munch som tilltalade Göring så mycket att han tog med sig målningen till sin samling på ”Karinhall”. Där fick den dock inte stanna länge och redan 1939, vid krigsutbrottet, så lämnade Göring in tavlan på en auktion i Oslo där den köptes av den Norske redaren Thomas Olsen. Kanske behövde Göring lite Norsk valuta…med tanke på att han dök upp som objuden gäst vid senare tillfälle.

Efter 67 år hängandes på familjen Olsens vägg så tyckte sonen att det var dags att hänga ner ”Sommardag” och skicka den till auktion i London där den kommer att säljas den 7: e februari. Utropspris är 35 – 45.000.000 Miljoner svenska kronor.
Tisseltasslet i branchen talar om rekordpris på uppemot 70-100.000.000 Miljoner spänn! Tyvärr har Munch Museet i Oslo inte råd att köpa in tavlan så den lär hamna hos någon privatsamlare i antingen USA eller Ryssland. Ryktet går att den ryske olje-mångmiljardären Viktor Vekselberg är intresserad av att köpa den till sitt privata konstmuseum i St. Petersburg, who knows? Kanske den passar fint där som kontrast till allt guld-lull och Fabergé-ägg…..!

4 Comments:

Blogger x1x1x2 said...

Det är ett hisnande belopp...När blev han så dyr? Jag tycker nog att Munch är lite överskattad. Några av hans målningar är riktigt bra, men det mesta ganska ointressant.

Jag trodde vi skulle få en rapport från Pressballe...

Mon Jan 16, 03:12:00 PM PST

 
Blogger ADMINMAN said...

Ja presseball var precis som jag hade tänkt mig...och inte hade jag nån tysk skvallerblaska med mig heller, så jag hade ju ingen aning om vem folk var....hehe

Men jag pratade med ett par internationella bankirer och så, så min kväll var gjord - och allt smör rann ut i byxan...*ASG*....från schmoozing.

Mon Jan 16, 06:30:00 PM PST

 
Blogger ADMINMAN said...

Förresten så kan Munch bli lite för mycket psykos och lite för lite "altartavla", som jag vet att du har en faiblesse för...he he he

Men han är absolut en av förgrundsgestalterna inom expressionismen...det går inte att gå förbi honom....du är tvungen att gå igenom honom...

Mon Jan 16, 06:32:00 PM PST

 
Blogger x1x1x2 said...

Ja, fast det psykotiska draget hos Munch uppskattar jag, men porträtten och fruntimmerna är trista.

Tue Jan 17, 02:01:00 AM PST

 

Post a Comment

<< Home