Wednesday, January 03, 2007

Postmarxist?



Gud, jag dör av stress och uppsatsångest! Ska lämna in på onsdag nästa vecka och är inte på långa vägar färdig. Ändå har jag lyckats klämma in så många nyckelteoretiker att det är pinsamt: Rosalind Krauss, Guy Debord, Clement Greenberg, Michael Fried, Baudrillard, Fredric Jameson...Till och med Althusser på ett hörn. Hejdade mig i sista stund när jag var en hårsmån från att ta till Barthes. Nu är måttet rågat! Sen har jag helt snöat in på en analys av konsumtionens logik. Det är typ det som min uppsats handlar om nu. Kulturell produktion skiljer sig inte från övrig produktion av konsumtionsvaror. Samhället är ett skådespel. Allt är simulacra och falskt medvetande. Homo consumans. Jippi, jag håller på att bli postmarxist.

Nu ska jag skriva färdigt mina artiklar till NG och sedan bestämma mig för om jag ska rama in en trist serigrafi av den sammhällskritiske konstnären Pedro Barateiro, eller om jag ska ge bort den.

1 Comments:

Blogger x1x1x2 said...

Men Gud! Vilken mansgris jag är. Det är ju nästan bara män. Och ärligt talat fattar jag inte så mycket av Krauss.

Thu Jan 04, 09:43:00 AM PST

 

Post a Comment

<< Home