Sunday, January 21, 2007

Fin i Berlin

Är på lång-weekend i Berlin. Idag gjorde jag och min vän, tillika bloggkollega, en räd på diverse konstmuseer. Jättebra utställning med Jonathan Monk på Haus Am Waldsee. Sedan expressionisterna på Brücke museum i Dahlem. Följt av riktiga godbitar av klassisk modernism på Neue Nationalgalerie. Min kompis gick runt som en Stasi-spion och smygfotade de verk som var privatägda i hopp om att få hantera försäljning vid tillfälle. Därefter tog vi en snabbis till Gemäldegalerie för att återse gamla favoriter, bla Caravaggio och Bronzinos porträtt av Ugolino Martelli. Om han verkar lite bekant för en och annan gammal vän är det för att Ugolino är nästan identisk med min ex ex-pojkvän Tommi. den finske violinisten, ni vet.


Samtida kinesen Yang Shiaobin appropierar Lennart Nilssons berömda bild av en spermie som befruktar ett ägg. Skithypad målare som av en händelse ställer ut i en kyrka i Berlin. Min vän förhandlade med prästen. "Är den till salu?", "Ja, om man skänker till vår stiftelse...", svarade patern.


"Profan kärlek" av Caravaggio. Sist jag fotade mig framför den blev bilden väldigt suddig. Nu fick jag revansch. Jag studerade målningen så noggrant att jag såg ollonet!


Joakim tar efter en sur Ugolino. Sjukt vacker målning dock.

3 Comments:

Blogger ADMINMAN said...

Om man går riktikt nära "Profan Kärlek" så kan man mycket riktigt se ett litet gläns där uppe i snoppen.....om det är "pre-cum" eller ollon vill jag låta vara osagt...

Målningen är fortfarande så kontroversiell att när Derek Jarman skulle ta sig an illustrationen av den i sin underbara film "Caravaggio" så självrecenserade han sig själv och lät en en 24-årig kvinna som dessutom var påklädd gestalta den pedofilflörtande 12-åriga pojken på målningen....

Man undrar egentligen om vissa dörrar verkligen har forcerats till att öppna sig under de sista 400 åren?...I fallet "Profan Kärlek" så kan till och med konstnärer som Per Wizén bli dödshotade för att dem "zoomar" in på utvalda detaljer av Caravaggio verk....och detta av skånska nynazister.....hmmmm

Mon Jan 22, 02:01:00 AM PST

 
Blogger Tor Billgren said...

Vilken snygg bildserie. Från och med vill jag ha Joakim i högerkanten av alla målningar jag ser. Som ett litet klistermärke.

Tue Jan 23, 11:01:00 PM PST

 
Blogger x1x1x2 said...

Haha, ja jag matchar konsten bra tycker jag...

Thu Jan 25, 02:28:00 AM PST

 

Post a Comment

<< Home