Saturday, May 06, 2006

Helgens vernissager.

Vernissage på Signal. Hälsar på curatorn Elena Tzotzi. Hon är en av dessa superbegåvade människor som man då och då stöter på i konstvärlden. Hon presenterar mig för en pillertrillad Sture Johannesson. Han är på gott humör och berättar om sin utställning i Munchen Gladbach som öppnar imorgon. Inne i galleriet blir det ett kärt återseende med Alexander Gutke. Det var ett par månader sedan sist, men han hade redan hört att det tagit slut mellan mig och Johan. Jag uppdaterade honom om min nya situation. Återsåg även en sommarklädd Johan Berggren. Ett tjusigt karlstycke.

Efter vernissagen begav sig kvartetten Tor & Erik samt jag & Matteo hem till mig för en espresso och ett glas vin. Maria låg på soffan i turban. "Det var lite primadonnelikt" kommenterade Tor på vägen ut. Vi fortsatte till Elastic där det också var vernissage och dessutom konsert. Norske Knut Henrik Henriksen ställde ut några fascinerande platsspecifika installationer/skulpturer som manipulerade rumsuppfattningen. Jag gillade dock mer hans installation i Hamburger Banhof en tid tillbaka (har bara sett den på bild) och diskuterade med honom en stund om pärlspont. Ett material han gärna använder sig av. "Det är mitt norska kulturarv" förklarade han.

Innan musiken började pratade jag en stund med galleristen Ola Gustafsson som berättade att det gått ganska bra på både Market och mässan i Köpenhamn. Jag berömde honom för att han kombinerar konceptualism med kommersialism, fast jag sa det kanske inte i de termerna. Jag är imponerad över hur mycket arbete han lägger på att marknadsföra sina konstnärer. Det är sånt som gör en bra gallerist.

Konserten var intressant och punkig. En kille i burkha tillsammans med vad-han-nu-heter från Galleri 21 samplade Miami Vice-temat med hårt elektroniskt skrammel. Det lät faktiskt bra, om än lite högt. Vi lämnade Elastic strax innan midnatt.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home