Friday, April 07, 2006

Hem, ljuva hem...

Åh, jag tror jag hittat den! Min lägenhet i Berlin! Tre rum (fast det ena är mer en pigkammare), skithögt i tak, sekelskifte, trägolv. Rent, vitt, enkelt. Tack vare Babelfish har jag kunnat ta kontakt med mäklaren. Min lägenhetsjakt kanske blir lite som en roman av Jonas Hassen Khemiri. Håll tummarna för att jag får den. Ska ju ner först i september antagligen och det kanske är för långt fram för en mäklare. Men om det är någon som redan nu vet att han/hon/de letar efter lägenhet i Malmö då så hör av er! Semimöblerad och rymlig 1,5:a vid möllan/nobel. Furutiljor, stuckatur och allt sånt samt bredband. Uthyres halvårsvis. Förhoppningsvis kommer badrummet att vara helrenoverat tills dess.

PS: Idag fick jag ett mail från ingen mindre än legendariska modeikonen Diane Pernet! Hon är magnifik. Jag tänker inte berätta vad hon skrev, mer än att hon befinner sig i Wien, men det var helt apropos och hon har visst läst min köpblogg.

5 Comments:

Blogger x1x1x2 said...

Roland (som har bott i Berlin): "Var ligger den?"

Jag: "I Neukölln. Jag har hört att det ska vara lite dåligt område, men det ligger rimligt centralt och det finns en tunnelbanestation bara några meter från våningen."

Roland: "Ja det bor många turkar där."

Jag: "Men det gör det ju här också."

Roland: "Fast de är annorlunda där. De pratar inte tyska."

Jag: "Det gör inte jag heller!"

Roland: "Vad är det för uppvärmning då?"

Jag: "Ingen aning. Men det finns en söt kakelugn...Just det, ofenheizung står det."

Roland: "Då måste du köpa kol."

Jag: "Åh, vad mysigt!"

Sat Apr 08, 03:09:00 AM PDT

 
Blogger Rexxie said...

Jag kan inte riktigt föreställa mig dig hålla på och joxa med kol och elda....

Sat Apr 08, 06:06:00 AM PDT

 
Blogger x1x1x2 said...

Det ska väl gå... Jag tycker det ska bli spännande att leva lite 1800-tal. Vad gör man inte för att bo i sin drömlägehet? För denna våning uppfyller alla mina önskningar: ett vardagsrum/matsal, ett arbetsrum/gästrum/"tearoom" och ett litet sovrum. Bra förvaringsutrymmen, vackra dörrar och lite labyrintisk planlösning med korridorer. Det är värt lite kolskyffel. Och skulle det vara för jobbigt kan jag säkert hitta någon turk som grejar det åt mig.

Sat Apr 08, 08:04:00 AM PDT

 
Blogger Rexxie said...

Det låter alldeles underbart! Lovar du att återkomma med lite bilder när du flyttat in?

Snälla, snälla, snälla?

Sat Apr 08, 08:32:00 AM PDT

 
Blogger x1x1x2 said...

Det är klart...Det kommer att finnas en massa bilder från min avskedsferst och en massa från min inflyttningsfest....Överhuvudtaget en massa fest.

Sat Apr 08, 07:59:00 PM PDT

 

Post a Comment

<< Home