Wednesday, April 05, 2006

Flirt eller hygge?

Hur vet man när en dansk flirtar med en? Jag fick den bestämda känslan idag, när människan dröjde sig kvar för att prata med mig istället för att ta sitt tåg till Köpenhamn. Han log långt mer än vad som var påkallat och frågade ut mig om när vi skulle råkas igen. "Ja det blir väl på nästa föreläsning" svarade jag tvekande. Eller också är det jag som tror att alla flirtar med mig när jag har halsduken draperad a la manière française. Det är det ingen annan som har i Lund/Sverige.

1 Comments:

Blogger x1x1x2 said...

Nej så här var det, han sa: "Ja då ses vi inte förrän på torsdag då? Eller skickar du tentan med post?"

"Nej jag kommer nog hit personligen", svarade ja, varpå han log om möjligt ännu mer (jag är lite svag för leenden måste jag bekänna) och sa "Ja, så bra, då ses vi säkert!" *blink*

Å andra sidan kan det vara att jag berömde hans konst vid ett tidigare tillfälle som sporrade hans entusiasm. Nåja, beröm var kanske för mycket sagt, men jag uttryckte visst gillande ("Vad intressant") och drog en parallell till Jan Saudek. Dansken gör nåt liknande fast betydligt mer barntillåtet.

Nåväl, anledningen till att jag analyserar situationen är att jag vill förstå främmande kulturer, i synnerhet skandinaviska parningsriter.

Wed Apr 05, 03:25:00 PM PDT

 

Post a Comment

<< Home