Friday, January 06, 2006

Mycket nöje med Nöjesguiden

När vi kom till Nöjesguidens jättelika fest ringlade kön lång. Gustav S, DJ/journalist på Sydsvenskan, anslöt sig med två jätteroliga kurder och en operasångerska från Turin. Kurderna jämförde etnoreferenser med Rakel och Nerin. Väl inne insåg vi att Slagthuset är vidrigt oavsett vem som arrangerar festen. Problemet med en sån stor lokal är att det är omöjligt att vara nogräknad om man vill fylla stället. Följaktligen hade Nöjesguiden inte bara bjudit in alla som är något, utan också alla som inte är något alls. En säregen blandning av kulturmänniskor, samhällsprofiler, festprissar i fantasifulla utstyrslar och rännstensungar.





Vi dansade och drack konstiga shots. Tappade bort kurderna och sedan sopranen från Turin. Hittade Tor och medan tjejerna var på toaletten gick han och jag till en av barerna för att köpa champagne. Det var den "runda" baren med röda väggar och fula kristallkronor. Längs väggarna upphöjda bås. I ett satt en medelålders gubbe omgiven av unga eskortflickor med djupa urringningar och uttråkade blickar. På bordet en mängd tomma champagneflaskor. I de andra båsen stod folk på borden och dansade 60-talsinspirerat till Deelites moderna klassiker "Groove is in the house". Kanske hade de sett Austin Powers på tv förra veckan.





Det tog en evighet innan vi kom till att beställa i den underbemannade baren och då visade det sig att champagnen var slut. Vart är världen på väg? Vi tröstade oss med halvtorrt vitt vin och återfann tjejerna. Träffade i samma veva Aje som hade en ny snygg frisyr. Jag sa att jag ville fixa ihop henne med mitt ex ex ex (Nja, det sa jag egentligen inte, hon kanske skulle bli avskräckt av det). Men strax därefter hittade jag och Rakel MKB-skoopet-Andreas i rökrummet och det slog mig att han och Aje skulle vara perfekta för varandra. Jag lovade Andreas att jag inte skulle tafsa på hans ben som sist vi träffades. Den gången satt vi på trottoaren utanför Crush och jag kände ett inre tvång att gripa tag i hans fot och jag höll fast vid den ända till gryningen.




Innan vi lämnade festen stötte jag i turordning ihop med alla Nöjesguidenredaktörerna. Margret undrade vad det blivit av mig eftersom vi inte hörts på ganska länge. "Jag har haft fullt upp med kärleken" sa jag.


Anyhoo, jag, Tor, Erik och Andreas tog en taxi till efterfesten på gamla Inkonst, men vände i dörren tillsammans med Rakel. Det var en skitsunkig efterfest med en massa latinoslynglar från Alianza. Istället gick vi upp till Tor och Erik för att smaka på ett vin de tagit med sig från Arles. Det var kanske inte någon stor upplevelse, men dess rustika charm ingav en känsla av fransk landsbygd. Vi bröt upp vid femtiden och när jag kom hem var jag lite fyllehungrig och proppade i mig en massa wasabinötter.

6 Comments:

Blogger ADMINMAN said...

..jag kommer ihåg de där wasabinötterna....måste varit dem som jag tog med mig för typ...två pojkvänner sedan...på nån fest du hade...stämmer det?...hehehe

Fri Jan 06, 08:09:00 AM PST

 
Blogger x1x1x2 said...

Men vad tror du, skulle jag spara nötter i flera månader?! Jag tycker alldeles för mycket om dem. De här hade Rakel och Nerin med sig igår.

Fri Jan 06, 08:51:00 AM PST

 
Blogger ADMINMAN said...

Oooops...ja ja...då så..Du vet väl att de bästa wasabinötterna får man på netto...för en tia....hehe

Fri Jan 06, 09:19:00 AM PST

 
Blogger x1x1x2 said...

Verkligen? Det där Netto tycks vara en verklig välsignelse – Gin och Wasabinötter för en hundring!

Fri Jan 06, 11:06:00 AM PST

 
Blogger Herr Planström said...

Jag pallade med nöjesguidefesten i en timme innan andra äventyr väntade. Dock fanns inga wasabi-nötter tillgängliga. Netto nästa gång alltså, istället för sticks-n-sushi på Istedgade (nr 62 kanske). De har oxå burkar wasabinötter. Mums.

Mon Jan 09, 02:55:00 PM PST

 
Blogger x1x1x2 said...

En timme bara? Det var ju vad det tog att få beställa något i baren... Men det var faktiskt en ganska bra fest, vi hade roligt iallafall och alla var där.

Tue Jan 10, 03:06:00 AM PST

 

Post a Comment

<< Home