Friday, December 30, 2005

Nyborgerlighetens fördärv



Debatten om den sk nyborgerligheten fortsätter på Expressens kultursidor. Idag är Det Malte Perssons tur att säga sitt. Nyborgerligheten saknar substans menar Malte. Det är en krämarmentalitet som ligger bakom Isobels och andra förespråkare ur "cappuccinoborgerligheten" lovsånger till tweed och halvfranska skinnband. För borde inte en sann elitist hylla finkulturen? Malte har alldeles rätt. Det är dags för den gamla borgerligheten att slå näven i bordet. I julas irriterades jag över sedernas förfall. Köpköttbullar och annat snusk. Julklappsexcesser. Men också konsumismens seger över jultraditionerna. Aladinaskar och tevetittande har trängt undan aladåb och fasters julsånger vid pianot. Men hur firar cappuccinoborgerligheten jul? Med romglögg och julbord från östermalmshallarna? Om man ska tro Peter Wennblad på Neo är det livskvalitet. Att köpa dyrt skräp är det samma som god smak och livsnjuteri för den här, med Maltes ord, krämarborgerligheten. Jag tycker bara det är slappt och fantasilöst.

6 Comments:

Blogger Ola D Svedin said...

En fantasi som mynnar ut i en konservativ och fannyalexandersk jul? Hur är det fantasifyllt?

Trevligt för övrigt att du funnit dig ett nytt vattenhål efter Diagnos, Borda.

Fri Dec 30, 12:03:00 PM PST

 
Blogger ADMINMAN said...

Inte såg jag dig slabba ihop en fantastisk aladåb eller ens nån hemlagad spettkaka sist jag var på nattamat hos dig...då serverade du Findus Pommes Frittes...med [aromat]..utan tillbehör. Det måste antingen göra dig till värsta arbetarklassen á la 'fettkokare', eller rent av hyper-liberal överklass....*ASG*

Nyborgeligheten är en myt...finansierad av låga räntor.

Fri Dec 30, 03:15:00 PM PST

 
Blogger x1x1x2 said...

Ähum, klockan 3 på morgonen efter x antal drinkar är jag inte så nogräknad och äter vad jag kommer över. Det är NYBORGERLIGHETEN som ängsligt håller stilen jämnt.

Ola, det är väl alltid mer fantasifullt att göra själv än att köpa ett färdigt paket?

Sat Dec 31, 01:54:00 AM PST

 
Blogger Ola D Svedin said...

Det färdiga paketet är den kommersiella julen? Med den då för "svensson" rituella tittningen på Kalle Anka och K-B Jonsson?

Eller vad är du vänder dig mot?

Hur är det man firar annorlunda? Vad är den norm som du finner fantasilös? Arbetarjul? Svennejul? Nyborgerlig jul? Kurdjul?

Utveckla gärna.

Och gott nytt år, för den delen.

Sat Dec 31, 04:29:00 AM PST

 
Blogger x1x1x2 said...

Jag kommenterade egentligen bara den debatt som några av mina vänner och bekanta fört på Expressens kultursidor som i sin tur kommenterade magasinet Neos uttalade nyborgerlighet.

Vad jag vänder mig emot är att den nyborgerliga livsstilen görs till ideologi. Handgjorda praliner, Saville Row-kostymer och årgångsgrappa får i denna ideologi närmast rituell betydelse samtidigt som det smaklösa och underklassiga får fiendestämpel.

Jag instämde i Maltes undran om varför denna självutnämnda nyborgerlighet, eller capuccinoborgerlighet som det stod på ett ställe, är så ytligt elitistiska. De gör anspråk på att vara kvalitetens och den goda smakens förkämpar, men visar samtidigt prov på ignorans och brist på spiritualitet. De kan prata sig varma om kultur och förfining, men läser de Proust? Lyssnar de till Bruch eller Schubert? Ingenstans ser man dem stämma upp till lovsång över dessa.

Dessutom finns det något stötande i den evangeliska aspekten av den nyborgerliga ideologin, anspråken på att rymma befrielse och viljan att sprida den goda smaken till alla olyckliga svenssons.

Min poäng är att smak och livsstil är en privatsak. Våra vanor och traditioner bär vi med oss hemifrån, de är förbundna med den egna släkten. Jag kan klaga på den allmänna förslappningen när den drabbar mig, men man ska akta sig för att bära dom över de som inte lever som en själv. Vad julen beträffar är jag nog lite skakad över att inte ha firat den med släkten på pappas sida. Istället firade jag en sk svennejul. Traumatiskt. Inget vin till maten och inte ens köttbullarna var hemlagade.

Sun Jan 01, 05:54:00 AM PST

 
Blogger Ola D Svedin said...

Ah, ett personligt trauma. :)

Instinktivt har jag öht. svårt för Neo... Pösmunksborgerlighet som återigen dravlar ihop "högern" med s.k. fina manér och fin kultur, t.om. medvetet och på ett "ungt" sätt...

Neo är ju dock nischad för att nå den borgerliga människan mitt-i-karriären och kommer knappast utgöra ett alternativ för den politiskt och kulturellt intresserade som står i Pressbyrån och fingrar på senaste numret av Arena eller ETC...

Det verkar som om du kan dina grejer om mat förresten - läste din gourmetrecension i Lundagård. Intressant att göra en "grej" på..

Sun Jan 01, 10:15:00 AM PST

 

Post a Comment

<< Home