Wednesday, December 28, 2005

Litografier i Provendce


CANNES
Pa saval Fondation Maeght i St Paul-de-Vence som konsthallen Malmasion i Cannes, ar det litografier som galler. Miro, Tapies, Matisse etc pa Maeght och Andre Masson pa Malmasion. Vad Fondation Maeght betraffar ar huset, omgivningarna och skulpturparken val varda en egen resa, och visst finns har fantastiskt maleri, bland annat en stor Tapies som riktigt luktar gammal ingrodd fotogen och farfarsgarage. Men 95 procent av konsten ar litografier. Originaltrygck, javisst - men likval: Litografier...

Det ar kanske inte konstigt att konstvarldens mest kopvanliga typ av konst visas bland varldens kopbenagnaste manniskor, men mig trakar det ut. Det blir for jamntjockt. Tekniken begransar uttrycket. Formatet blir det samma pa vagg efter vagg. Och det ar nagot med fargerna. Det kanns soilblekt, urlakat... Det ar som att lyssna genom en symfoni i konstant mezzoforte, inom en och samma legatobage. Utan crescendon, diminuendon, accenter och pauser...

Lat litografierna vara hemmets konst, som de ar avsedda for. Pa museum vill jag kunna studera penseldrag och se fingeravtryck i olja... Nu ska jag ut och soka samtidskonsten i Cannes. Nagot sager mig att jag kommer att bli besviken. Mahanda far den vanta till Paris.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home