Saturday, November 26, 2005

Loppisfynd...

Gio Ponti
Double desk
1942
Utropspris 35-45.000 USD
Image courtesy
www.wright20.com








Morgonen inleds med loppis på Kronprinshallen. Bland alla gamla kastruller och falska Louis Vuitton scarfs så råkar mina hökögon landa på ett par silversmycken med en lite bekant silverstämpel. Det visar sig efter närmare inventering i referensliteraturen att upphovsmannen är italienske Ettore Sottsass Jr. "Mr. MEMPHIS-Gruppen" som ritat en limiterad serie med hett eftertraktade smycken för ACME Studios, USA i början av 80-talet.

Efter brunch på Mocca med Joakim och "dessert" på Galleri Leger, bestående av sura uppstöt från glasmakaren Bertil Vallien så skyndar jag mig hem för att undersöka mitt fynd. Det visar sig att prototyperna till dessa smycken skall försäljas på det über-fashionabla auktionshuset "Wright 20" i Chicago om ett par veckor för det facila priset av 3.500 USD (cirka 28.000 pengar). Jag betalade 500 spänn för lullet....Hur dessa smycken hamnat i en virkad korg på en sunk-loppis i Malmö får jag nog fråga min pojkvän om...han är ju expert på sånt!

Men jag är helt olycklig ändå - se ovan - ett unikt dubbelskrivbord av Gio Ponti (Italiens arkitektgigant = Pirelliskrapan i Milano) från 1942 kommer att bjudas ut på samma auktion i Chicago. Vill ha....vill ha....vill ha....Dyrt....dyrt....dyrt
Designfetischister...det finns mer att se om ni följer länken ovan, dessutom utbjuds en bok av Lucio Fontana...."Concetto Spaziale"...som är 20 meter lång....mumma!

2 Comments:

Blogger x1x1x2 said...

Somliga har tur! Fast jag hade också lite blygsam köptur idag. Jag fick tag i en handsymaskin som jag velat ha i flera år för 20kr! Och så några fruktknivar med teakskaft från 50-talet. Nej, jag struntar i att ge dem till födelsedagsbarnet. Hon får en bok om Michealangelo istället. Och så köpte jag en Fendi-scarf i julklapp åt mamma. Mycket snyggare än den där tråkiga Vuitton-knockoffen. Op-inspirerade mönster och diskret logga. Mamma skulle skämmas ögonen ur sig om hon tvingas ha på sig något som skriker VUITTON eller CHANEL.

Sat Nov 26, 08:24:00 AM PST

 
Blogger Tor Billgren said...

Underbart. Helt underbart. Allt.

Sat Nov 26, 08:40:00 AM PST

 

Post a Comment

<< Home