Monday, October 30, 2006

Helgens fester

I lördags var det så äntligen dags för Eriks disputationsfest. Den hölls i Hipps palatsliknande festvåningar och trots fler än 150 gäster och fri bar var händelsen helt incidentlös. Tyvärr var dansmusiken kanske inte riktigt vad jag vill svänga till och det blev bara en elller två danser för min del. Å andra sidan hade jag varit på Retro kvällen innan och fått mitt lystmäte av svettig r'n'b och electropop. Vi gick iallafall hem tidigt eftersom jag skulle ha ett litet födelsedagskalas kvällen därpå.

Jag lagade en soppa på skånsk pumpa, palsternacka och bladselleri samt sötpotatispaj och babaghanouj. Surdegsbröd från Röstånga mölla. Jag gilar lokalproducerat. De flesta av gästerna hade varit på disputationsfesten och efterfesten, så de var lite möra, men vid gott humör. Förra året hade jag riktig fest, men jag tyckte nog det var mysigare med litet stilsamt kalas och mat i år.

Fick flera fina presenter, bla något mycket märkligt: Chockladpraliner med gåsleverpatéfyllning. De var faktiskt mycket goda.

Nu ska jag diska.

11 Comments:

Blogger Johan Miderberg said...

Jag har hört att de ska vara goda... även om det låter lite bisarrt.

Tue Oct 31, 01:12:00 PM PST

 
Anonymous Anonymous said...

Hej!
Jag sökte av någon anledning på mitt efternamn och snubblade på artnet.com eftersom en av min pappas tavlor fanns med i deras databas. Tyvärr begär de pengar och medlemsskap för att man ska få se all information om tavlan (som priset - vad såldes den för??) så jag surfade in på er blogg för att jag hade en liten förhoppning om att någon av er kanske kunde ha tillgång till informationen på den sajten. Till min glädje upptäcker jag att ni till och med länkar till artnet! Finns det någon liten möjlighet att info om den tavla av Alain Duraffourd som finns där kan läcka ut ur sajten? Han är ingen särskilt rénommerad konstnär så för mig var det väldigt kul att stöta på hans konst i ett sammanhang utanför den lilla östgötska landsbygd där han numera verkar.

Oavsett om ni kan hjälpa mig med min första fråga kom jag på att ni kanske kan hjälpa mig med en andra: hur skulle ni värdera en Bengt Olson, Olja på duk från -75, stor - säkert 2m x 1,5m målad då konstnären enligt egen utsago var mycket deprimerad? Har jag vänt mig till rätt forum?

Jag tackar er så mycket för er uppmärksamhet, mina herrar, och ber er att ta emot uttrycket av mina distingerade salutationer!

/Sebastian

Tue Oct 31, 01:41:00 PM PST

 
Blogger x1x1x2 said...

Sebastian,

Hemskt ledsen men jag är iallafall inte prenumerant på Artnet. Kan inte svara för bloggkollegorna dock. Ett tips är dock att kolla om auktionshuset som sålde tavlan har en hemsida med gamla kataloger eller slutprislistor.

Ang Bengt Olson: Han är ju framförallt etablerad i Frankrike så det kan vara en väsentlig skillnad mellan vad en målning av honom är värd i Sverige respektive Frankrike. Jag har inte sett hans verk på de större auktionshusen, men jag skulle tro att en målning i den storleken säkert kan gå för runt 20000kr på tex Stockholms auktionsverk. Tror inte Bukowskis skulle ta sig an den. I ett galleri skulle den kosta minst det dubbla. Mitt råd är att du låter ett auktionshus värdera den. Det är kostnadsfritt. Ta även kontakt med någon av hans gallerister, De kanske har en samlare på lut och vill köpa tilbaka den. Och så råder jag dig att sälja den och köpa lite nyare konst för pengarna. Eller väldigt mycket äldre.

Wed Nov 01, 05:11:00 AM PST

 
Blogger ADMINMAN said...

Sebastian har gjort en "ego-surf"...hehe

Jag har fullt medlemskap i artnet, men det kostar massor, typ 35000 kronor om året, men nu är jag ju "professionell" så....

Enkel sökning kostar inte mer än typ 100spänn....men då får du också fullständing information + bildmaterial etc.

Ang. Bengt Olson så skulle jag vilja se en bild av den så kan du få en gratis konsultation av mig som besökare av artinstorage....
har en faiblesse för deprimerande bilder...haha

Sätt in ditt tel # eller email i kommentarer så tar jag kontakt.....

Thu Nov 02, 02:04:00 AM PST

 
Blogger ADMINMAN said...

Kollade in din pappa på artnet, där finns en tavla och informationen som nedan:

Alain Duraffourd
Title Fleurs
Medium Oil on Canvas
Size 19.7 x 19.7 in. / 50 x 50 cm.
Misc. Signed
Sale Of Gerard Champin Scp.: Wednesday, October 12, 1994
[Lot 155]
Lithographies. Pastels. Sculptures. Estampes. Affiches. Livres d'Art
Estimate 0 - 0 FF (US$ 0 - 0)
Sold For NOT AVAIL

Thu Nov 02, 02:13:00 AM PST

 
Anonymous Anonymous said...

Hej igen!

Tack för hjälpen. Men tydligen hade de ingen information om priset. Det kanske var lika bra för famlijestoltheten - det hade nog inte varit någon svindlande siffra ändå.

Olson-tavlan är inte min, den är min morfars. Jag var bara nyfiken på priset, men jag tror jag hade överskattat konstnärens betydelse. Han har ju fått göra ganska stora grejer i Paris. Jag tror inte han skulle lyssna till ditt tips om att köpa nyare Joakim, för honom är nog 1975 det allra modernaste man kan tänka sig.

Ska se om jag kan rota fram en bild. Återkommer.

Thu Nov 02, 03:13:00 AM PST

 
Blogger Tor Billgren said...

En helt ny sida av artinstorage. Konstkonsultationer online... coolt...

Thu Nov 02, 07:35:00 AM PST

 
Anonymous Anonymous said...

Jag hittade bara en bild där den hänger i ett mörkt hörn med min flickväns ansikte framför. Men här är den:

http://www.duraffourd.net/sebastian/olson.htm

Jag tycker mycket om tavlan. Jag har sovit så många nätter i en soffa under den när jag var liten, och när jag inte kunde somna vandrade jag längs alla linjer och hälsade på alla varelser som jag såg i formerna, så en massa barnsliga associationer väcks till liv när jag ser den. Jag kan därför omöjligt bedöma vad jag skulle tycka om den om jag bara hade sett den som vuxen.

Vad säger ni?

/Sebastian
(sebastian&duraffourd.net)

Thu Nov 02, 12:14:00 PM PST

 
Blogger ADMINMAN said...

Sebastian,

Tyvärr så får nog familjestoltheten en törn...din pappas tavla var osåld...hmm

Kollade in Olson tavlan...den tycker jag inte skall säljas, den har ett affektionsvärde som vida överstiger ett eventuellt komersiellt värde så som jag läser dina tankar runt den. Olson var het i början av 90-talet och såldes för runt 40-50.000 på Beijers auktioner, innan dem konkade på Birger Jarlsgatan när räntekrisen kom 1992.

Numera ligger en Olsontavla på runt 8-10.000 kronor och säljs på de mindre auktionerna såsom, AK, Göteborgs Auktionsverk och Lauritz.com

Hoppas att den lilla konsultationer har gjort dig lite klokare....
Känslan och passionen för konst är dock viktigast, även för en hyperkapitalist som mig själv....hehehe

Thu Nov 02, 04:00:00 PM PST

 
Anonymous Anonymous said...

Aj då. Ingen ville ha pappas tavla. Och morfars tavla gör visst ingen rik. Jag får alltså nöja mig med affektionsvärdet - och där borde jag nog ha stannat redan från början.

Men tack så mycket för gratiskonsultationen. Den tillsammans med det googlande och bloggläsande som den har fört med sig har gett mig den starkaste doften av konsthandlarbranschen som jag har känt sen jag läste Je m'en vais av Jean Echenoz om en gallerist i Paris.

Snubblade för övrigt på musikaliska tips från Joakim, och jag tycker det är intressant att du tar upp Stravinskijs egen version av våroffer, som jag också tycker mycket om, men som ofta tas upp som exempel på att kompositörer inte kan tolka sina egna verk. Men det är en helt annat diskussion...

Fri Nov 03, 12:28:00 AM PST

 
Blogger x1x1x2 said...

Sebastian, cher ami, du har verkligen fått ett proffsutlåtande av min vän och kollega. Om det är nån tröst så brukar det ju vara så, man sitter sällan på stora oanade värden.

Tänker på min egen farfar. Han gynnade en massa misslyckade konstnärer som inte är värda ett dyft, men som var hans vänner. Det enda lyckoskottet var en liten nakenstudie av Botero, men den är spårlöst försvunnen. Gubben har sålt den förstås, för att underhålla sina laster misstänker jag. Och knappast för rätt pris.

Men om du tycker om målningen av Olson, så som du säger, är det värt mer än några tiotal tusenlappar.

Vad musik beträffar: Det är så personligt vilka tolkningar man uppskattar. Jag älskar Jasha Heifetz inspelningar av Bachs solo partitor, men mitt ex ex, som är violinist, avskydde dem eftersom de är romantiska och historiskt inkorrekta. Visst är de det, men estetiska kvaliteter kan uppstå i briljanta verk som tolkas av mediokra talanger likväl som av mediokra kompositioner som tolkas av briljanta genier. Det underbara med klassisk musik är den stora variationen. Hundra inspelningar av samma verk är hundra olika verk.

Fri Nov 03, 03:54:00 PM PST

 

Post a Comment

<< Home