Sunday, November 06, 2005

Aldrig på en Söndag



Lördagen förflöt på sedvanligt vis av ett par galleribesök med tillägget att min "tvillingsjäl", Nathalie Melikian, artiste extraordinaire - tillika lärare på på Malmö konsthögskola har välsignat oss med sin närvaro. I annat fall så avnjuter hon en framgångsrik karriär från sitt HQ i Kanada. Hon gör nedslag i Malmö en fem/sex gånger om året. Denna gången med den glada nyheten att hennes verk just blivit inköpt av Centre George Pompidou i Paris. Det ni...kan man stoppa i en pipa och röka...!

Behållningen av gårdagens lokala konstdos bestod av ett enda verk, utfört av den danske konstnären Frode Gundorf-Nielsen som just öppnat på Galleri 21. Det lättaste sättet att förklara vad han sysslar med är "manipulation av vatten" genom diverse tekniska anordningar. Egentligen så såg verket jag roade mig mest av ut som skrutt men andemeningen var djupare än vad först lät mig ta mig till. Verket består av en grund bassäng (klädd med svart plast från soppåsar...urk..!) och en anordning ovan som i en jämn takt släpper ut ett kontrollerat flöde av vattendroppar i form av ord. Mycket intressant som grundidé, men konstnären bör nog tänka på lite mer elegant presentation då idén ser ut att kräva det - annars blir det mer slackerkonst - och det har ju både Panamarenko och Jessica Stockholder tagit patent på. Det är nästan som om man skulle önska att Wim Delvoye hade fått idén först då hans känsla för presentation och avslutning av ett konstverk är så irriterande vackert och genomslagskraftigt. I alla fall, det var på ett lokalt plan en trevlig utställning, väl värt ett besök.

Kvällen avslutades på Rooseums bakficka, med starka billiga drinkar på taxtree sprit, blandade av Alberto från Trento, Italien. En trevlig kille som just påbörjat sin kurs på Critical Studies programmet vid konsthögskolan. Det är meningen att Rooseums bakficka skall bli någon form av "test-site" för konst och interaktioner, programmerat av kursdeltagarna från Critical Studies - fast gårdagens kickstart gav ett mer studentikåst intryck med de gamla vanliga kulturmupparna på plats och värmeljus på golvet...fast full blev man..och det på en billig peng...!
Innan jag hann att bli odräglig så hamnade jag i en praktfull polemik med en kinesisk (?) kursdeltagare som skällde ut mig efter noter, med bakgrund av min hållning till Rooseum (läs min blogg "Begrav Rooseum" från tidigare så vet ni) och jag måste säga att jag var imponerad av hennes orerande. Fast jag kan bitas jag med. Hoppas att se mer av denna aggressiva och åsiktsstinna dam under året som kommer.

Hemma hos Nathalie, vi går igenom ett par filmmanus som hon fått tillsänt - dem stinker, jag tröttnar och åker hem till boet.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home