Tre flaskor på rad
Ett litet pekuniärt tankeexperiment...
Vad skapar mervärde inom konst egentligen? Inte är det det fysiska materialet som konstnären producerar, ej heller det faktum att konstnären är speciellt kunnig eller för den delen djupt insatt i vad han/hon gör för något som skapar mervärde. Det är inte prislappen som avgör och det är absolut inte det faktum att konstnären är mer namnkunnig än någon annan konstnär. Glöm hantverksskicklighet, materialval och/eller konstnärens genidrag...det finns överhuvudtaget inte med i diskussionen om mervärde.
Vad så?
Konstens mervärde handlar bara om en enda sak.........Försäkring!
...och det har inte med konst att göra för fem öre.
Det som skapar mervärde är en försäkran om att någon annan är beredd att investera precis lika mycket, eller mer, än vad du själv vill investera. Så länge det finns någon som är villig att investera mer eller tycker att en sak är mer värd, kommer det att finnas ett index som ökar.
Konsten i sig har ingenting med detta att göra....och det är skönt faktiskt. Konsten och konstens mervärde existerar i helt separata universum och möts bara på en enda punkt, och denna punkt heter Försäkring. Det är många som missuppfattar detta, speciellt konstnärerna själva och det är synd. Fast å andra sidan så skall konstnärer inte hålla på med mervärden för att dem är dåliga på det...quite simply!
Hela uppbyggnaden av konstmarknaden är en replik av aktiemarknaden. Där finns curators = powerbrokers, där finns konstmuseer = legitimation, där finns skandalpress = marknadsföring, där finns auktionshus = indexerad börshandel, och där finns samlare = investerare. Så länge som apparaten håller ihop så skapas ökande mervärde och allt är baserat på människans egentligt sanna natur - avundsjuka. "Jag vill ha vad du vill ha och jag vill att du skall veta att jag är beredd att betala mer för det än du har råd med"....Så enkelt är tankeexperimentet.....
Flaskorna ovan är utförda av René Magritte och såldes för 15 år sedan på Sotheby's auktion i London. Nr1 från vänster såldes för £ 6000. Nr2 såldes för £ 3500 och Nr3 såldes för £ 11000.
Idag kostar motsvarande flaskor 1) = £ 45000 2) £ 30000 och 3) £ 90000
Intressant...eller hur?
0 Comments:
Post a Comment
<< Home