Monday, February 27, 2006

Starfucker II

Det är tur att man sällan sysslar med nutida konst (jag håller mig mest till döingar...hehe) då 'contemporary' marknaden verkar vara helt urflippad i dessa dagar. Målningen ovan är skapad av kändiskonstnärinnan Elizabeth Peyton som bor i New York. Målningen föreställer basisten i Blur och målades 1997. När målningen ställdes ut senare samma år så såldes den för USD 30.000 på Gavin Brown Enterprise i New York. 2005 kostar samma målning USD 800.000! Helt urflippat för en konstnär som inte bara målar dassiga bilder från fotografier, utan också skrupellöst marknadsför sin talanglöshet. Man får anta att hon pökat många av de kändisar som hon har avbildat - annars vore det väl ingen 'bonus'...eller?

Målningen blev erbjuden till en av mina klienter i Florida som nästan gick på 'Peyton-valsen', men jag hann att stoppa den anförskaffningen, gudskelov. Sedan hade vi ett allvarligt samtal om smak, känsla för kvalitet, kejsarens nya kläder och så vidare. Det kändes bra att få re-boota klienten och jag hoppas nu att denne skall vara betydligt mer försiktig i framtiden, med att gå på vilken smörja som helst. Kommentarer till Elizabeth Peytons målningar välkomnas - who knows, kanske har jag missat vad all "hoopla" runt henne betyder.

4 Comments:

Blogger x1x1x2 said...

Den här Blur-killen ser ut som en tonårsprostituerad från Minsk på målningen.

Tue Feb 28, 12:19:00 AM PST

 
Blogger Tor Billgren said...

Din klient borde ge dig medalj för att du avrådde!

Fri Mar 03, 02:35:00 AM PST

 
Blogger x1x1x2 said...

Nej, han borde betala ett fett arvode!

Fri Mar 03, 07:50:00 AM PST

 
Blogger Johan Lundh said...

Jag kommer att tänka på tulpanlökar när jag läser SCs inlägg...

Blur, vilka bittra tonårsminnen! Men dem tänker jag spara till mina memoarer.

Fri Mar 03, 09:00:00 AM PST

 

Post a Comment

<< Home